Sving under fötterna & Inte så duktig

FRIDAY BABY!! 
 
Nu är visserligen söndagar min favoritdag på veckan men jag tror att fredagar är en riktigt favorit hos många. Med massvis med år i yrken med daglig kundkontakt älskar jag vad fredagar gör med människor. Aldrig hälsar folk lika glatt eller har lika mycket sving under fötterna som på just fredagar. Och jag önskar att alla fick känna på stämmningen en lönefredag! Då finns det inga bekymmer kvar i världen. Det är en tacksam dag att jobba med människor helt enkelt.    
 
Något annat som är tacksamt är fredagspizza. Det går ju hem hos de flesta, stora som små. Jag brukar varva pizzan med piroger för att skapa lite spänning i vardagen. Living on the edge! Dagens piroger är gjorda på en vanlig pizzadeg. Ibland kan jag känna att en degjäsning såhär en fredageftermiddag är att push it men ibland hittar man ju den där lilla extra energin. Kanske är det lönefredag?... 
 
Skulle ni inte vilja ställa er med deg och jäsning så har jag ett äldre recept på en snabbvariant utav piroger. Jag lägger den länken till er HÄR. I detta recept är att sätta på ugnen den största utmaningen!
 
Till min pizza eller för all del pirog behöver jag en sallad, en klassisk pizzasallad funkar alltid. Så jag slänger med mitt favoritrecept på det också! Det är ju ändå fredag! Men tänk inte att "jag som är så himmla duktig med kniven kan lätt strimmla kålen lite fint. Jag behöver minsann inte ta fram någon matberedare". Sanningen gör ont MEN du är inte så duktig som du tror. Jag talar från egen erfarenhet! Vitkålen måste vara strimmlad i matberedare eller möjligtvis med osthyvel. DÅ får ni en riktigt god pizzasallad! 
 
 
Piroger 
 
ca 16st
1 pkt jäst
50g smält smör
5dl fingervarm mjölk (37grader)
1,5tsk salt
1tsk socker eller honung
ca 13dl mjöl
 
1st ägg - pensling
 
Fyllning
fast köttfärssås 
alt.
tomatsås, strimmlad skinka, riven ost
 
Smula jästen och rör ut den i mjölken och smöret.
 
Tillsätt de övriga ingredienserna och arbeta ihop till en smidig deg. 
 
Låt degen jäsa under bakduk 30minuter. 
 
Stjälp upp degen på lätt mjölad yta. Dela den i 16 bitar och forma varje bit till en boll. Kavla ut till rundlar, ca 12cm i diameter. 
 
Lägg på valfri fyllning på ena halvan, inte för mycket då vill det gärna läcka ut!
 
Vik över den andra halvan och tryck ihop kanten med en gaffel.
 
Lägg pirogerna på en plåt med bakplåtspapper.
 
Sätt ugnen på 225grader. När ugnen är varm så penslar du pirogerna med uppvispat ägg. 
 
Grädda  i ca 15 minuter.
 
Låt pirogerna svalna en stund innan de serveras. Det funkar jättebra att frysa in de som inte äts upp direkt.  
 
 
Pizzasallad 
 
En stor skål
 
1/2st vitkålshuvud
3msk vitvinsvinäger
5msk neutral olja (jag använder ofta rapsolja)
salt & rikligt med svartpeppar 
 
Riv kålen fint, antingen i matberedare eller med osthyvel. 
 
Häll över de resterande ingredienserna och massera in det i kålen. 
 
Smaka av med salt och peppar. 
 
Låt stå kallt, gärna ett par timmar innan servering. 
 
Köttfärs - Piroger - fredagsmys - pizzasallad - sallad - tillbehör