Morgonkaffet i halsen & Lovet fortsätter

Dagen började som vilken annan dag som helst. Jag slog upp ögonen och gick raka vägen till fönstret för att spana på mina kaninkompisar, så som jag gör varje morgon. För det otränade ögat såg det ut som vilken morgon som helst ute i kaninhänget. Men vid närmare inblick så stack det upp ett par öron bakom en låda som inte hörde hemma. Märta, min yngsta kanin som efter sjukdom gått i en hage bredvid kaninflocken hade på eget bevåg tagit sig över till kompisarna. En helt livsfarlig manöver som kunde slutat i blodbad med tanke på att flockens yngsta kanin hatar henne. Visst värmer det mitt hjärta att se Märta tillsammans med de andra kaninerna även om jag kanske önskat en ihopsättning under mer kontrollerade former. Nu återstår det bara att se om de fortsatt håller samms...fortsättning följer...
 
Det finns inget som får en att vakna till på samma sätt som en oväntad kaninsituation. Eller jo, kanske doften av nybakat? Jag fortsätter på picknick/äta ute temat även idag för jag misstänker att helgen kan bjuda på både en och två utedagar. Idag blir det pizzabullar! Som ni vet har jag ett barn som inte gillar saffran men jag har även ett barn som inte gillar pizza. Jag vet, barnen i stora familjen blir bara märkligare och märkligare för varje dag som går. Men att 2 av 3 älskar dessa är gott nog betyg för att hamna på bloggen. För jag tror faktiskt det är mer fel på barnet än på receptet.  
 
Godast är pizzabullarna såklart varma men de funkar även kalla till den varma oboyen i pulkabacken. Och när ni ändå håller på, gör en stor satts och frys in de ni inte äter upp. Perfekt att ha på lut inför skolstarten på måndag!
 
 
Pizzabullar
 
ca 24st
 
25g jäst
3dl fingervarmt vatten
1 nypa socker
1tsk salt
2msk olivolja
ca 10dl mjöl
 
Fyllning:
2dl pizzasås (jag köper på burk) 
1 paket tunna skivor rökt skinka
riven ost 
oregano
 
Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt olja och socker. Arbeta in mjölet, lite i taget. Jag tillsätter saltet efter jag haft i halva mängden mjöl. Arbeta ihop till en smidig deg, gärna i maskin. Täck bunken med bakduk och låta jäsa i rumstemperatur i ca 1h eller till dubbel storlek.  
 
Ta upp degen på mjölat bord och kavla ut till en 0,5cm tjock rektangulär platta. Bred ut pizzasåsen och stör över ost, skinka och oregano. Rulla ihop från långsidan (som när du gör kanelbullar) till en tight rulle. Skär ca 2cm breda skivor. 
 
Placera bullarna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk i ca 30minuter. 
 
Grädda bullarna mitt i ugnen på 250grader i ca 10 minuter. 
 
Mellanmål - Pizza - kaniner - picknick - pizzabullar