Uttråkad & Snabbpasta

Signe som varit hemma med feber ett par dagar har nu piggnat till igen och är så uttråkad att hon började dagen med att sortera alla sina färgpennor. Själv sitter jag här och funderar på hur jag kan få henne att fortsätta med taupperwareskåpet i köket...   
 
 
Pasta, ständigt denna pasta... Att ha barn och att äta pasta verkar vara två saker som går hand i hand! Vi kan inte vara den enda familjen i detta land som har en hel skafferihylla dedikerad till pasta. Personligen är jag en penne tjej och Konrad är inte oväntat galen i pastahjul. Men en ny favorit på pastahyllan är linguini, en tjockare platt spaghetti kan man säga. Jag gillar inte bara att jag kom över ett gäng förpackningar för ett strålande pris utan även för att de känns matigare än många andra pastasorter.
 
Såhär mitt i veckan vill vi ha snabba vardagsrätter! Och då kommer vi osökt in på den där pastan. Denna majscarbonara tar lika lång tid att svänga ihop som det tar att koka pastan. Det mina vänner är vardagsmat i min smak!    
 
 
Majscarbonara 
 
4 port. linguini pasta
10cm finhackad purjolök
3dl grädde
1 grönsaksbuljongtärning
450g fryst majs
3dl finriven parmesan
2st äggulor 
salt&peppar
persilja
 
Koka pastan enligt anvisningar.
 
Börja undertiden med såsen. 
 
Fräs purjon i lite smör tills den blivit glansig.
 
Tillsätt grädde, buljong och majs. Låt såsen puttra några minuter eller tills majsen är kokt. 
 
Rör ner den rivna parmesanosten. 
 
Ta av såsen från plattan och rör ner äggulorna. Jag tillsatte även lite pastavatten här för att få ännu krämigare sås.   
 
Smaka av med salt och peppar. 
 
Rör ner den nykokta pastan i såsen och klipper över persilja. Servera på direkten. 
 
Pastasås - majs - majscarbonara - pasta - snabbt - vardagsmat