Guldgruva & Över guld

Tonfisk på burk skulle jag nog klassa som min favoritfisk, helst den i olja. Den smakar så mycket mer än den andra vattniga kompisen. Och när man kör cheaptober så är det en riktig guldgruva att hitta den där ensamma burken tonfisk som kommit på vifft i skafferiet och gömmt sig under de krossade tomaterna. 
 
(null)
 
Ner i pastasåsen fick den åka och kort där efter hyllades den runt matbordet. Herren i huset som ni vet inte gillar fisk hyllade den och sa att den gärna fick bli ett återkommande inslag i vår repotoar. Det är liksom omdömet över guld...diamantrecept? 
 
(null)
 
Tonfiskpasta 
 
ca 3port. 
 
1 burk tonfisk
1 gul lök - finhackad 
1 burk hela tomater 
2msk tomatpuré 
1msk grönsaksfond 
2dl creme fraiche 
2msk sweete chilisås
Balsamvinäger 
Salt & vitlökspeppar (en kryddblandning)
 
Fräs löken i lite smör. Tillsätt tomatpuré och låt den fräsa med på slutet. 
 
Tillsätt burken med hela tomater (hacka sönder tomaterna med en sked), grönsaksfond, creme fraiche och lite sweete chilisås. Låt såsen puttra medan du kokar pasta. 
 
De sista minutrarna häller du i en burk tonfisk och smakar av med salt, vitlökspeppar och en skvätt balsamvinäger. 
 
Servera genast på din favoritpasta och med en stor hög parmseanost på toppen. Ta tills du skäms. 
 
Följ mig gärna på instagram @mildarabarber 
 
Pastasås - billigt - enkelt - fisk - pasta - snabbt - tonfisk - tonfisksås
Birgit

Hmm... det där med varm tonfisk, nja, jag vet inte det... Men okej, jag ska prova igen. Jag tror att jag med har någon tonfisk i olja i kylen nånstans. Och jag håller med dig - tonfisk i vatten... nämen, den är ju så torr!