Snålt & Strut

Jösses vilket ruskväder! Som vanilgt blåser det storm underifrån här på västkusten vilket gör att paraplyen står mer som en strut än ett paraply. Man vet detta men ändå går man där med sin strut och hoppas på det bästa. Inte helt oväntat var jag blöt in i märgen på den raska promenden till bilen efter jobbet...   

 
Ikväll ska jag värma hela stora familjen med en stor gryta soppa och inte vilken soppa som helst utan hela familjens absoluta favorit. Om ni frågar Konrad och Sally vad de vill ha till kvällsmat så kommer soppa med macka vara med på de saker de rabblar upp och då är det denna soppa de menar. Jag kallar den snålsoppa för den kostar typ ingenting att svänga ihop. Perfekt såhär kvällen innna löning med andra ord! 
 
 
Eftersom soppen inte innhåller mer än pasta och morot så ligger hela hemligheten i buljongen! Ni måste använda den här: "Fond du chef chicken" till soppan. Varför har du inte delat med dig av denna familjefavorit tidigare tänker ni. Well, utseendemässigt ser den lika kul ut som ett strutparaply är bra... det är därför och enbart därför... 
 
 
Snålsoppa / Min kycklingfria kycklingsoppa
 
1,5l vatten
2st kycklingbuljongtärningar, fond du chef
4 morötter - skalade och skurna i tärningar
1dl risoni, eller annan kort pasta
torkad persilja och svartpeppar
 
Lägg allt i en kastrull och koka tills pastan är klar, ca 10 minuter. 
 
Servera tillsammans med nybakat bröd. 
 
Följ mig gärna på instagram @mildarabarber
 
enkelt - snabbt - soppa - vardagsmat
Birgit

Vilken perfekt soppa för mina tonåringar som inte är så himla förtjusta i så många andra grönsaker än morötter. (ja, jag vet att morot är en rotfrukt, men du förstår vad jag menar) Man kan lyxa till det med brödet som ska vara till istället.
Ska leta rätt på den där fonden, men jag bor ju i Norrlands inland och ibland tar det tid innan vissa saker hittar till våra affärer.
Ha en skön fredag!

Svar: Verkligen världens bästa soppa. Låter ungefär som det tristaste man har ätit men såå gott! Hoppas även ni i norr får denna buljong haha!
Emmelie