Jullov & Populär

Jullovet tickar vidare hemma hos stora familjen och den första snön har äntligen kommit. Barnen hinner knappt svälja frukostmackan innan overallerna är på och pulkorna framme. Att inte behöva tjat på ytterkläderna är en skön omväxling! Själv sitter jag vid köksbordet och spanar på småfåglarna vid fågelmaten som valt ut just stora huset till årets favorithus. Det är ändå en skön känsla att vara populär! 
 
Något annat som är populärt här hemma är pannkakor, på tvären, bredden och längden. Hur barn kan älska pannkakor så mycket är för mig en gåta men jag tror det har att göra med sylten... Allt som oftast är jag för lat för att steka vanliga klassiska pannkakor. Då blir det kesoplättar istället. Lika gott och mycket snabbare. För några år sedan var LCHF kesoplättar en riktig fluga men åren har gått och jag har bytt ut fiberhusken mot vanlig klassisk vetemjöl. Mina smaklökar säger att det helt enkelt är godare så.  
 
 
Sen är det väl kännt att all mat smakar bättre utomhus, så även plättar. Stek ett gäng och ge er ut i pulkabackan! Det bästa man visste som barn var ju ändå när man fick pannkakor i matlådan på skolutflykten. Jag fick ofta risifrutti vilket också var en favorit...risifrutti med sylt...sylt...jag är nog ändå något på spåren..  
 
 
Kesoplättar
 
ca 20plättar
 
1 stor burk keso (500g)
4 ägg
6msk mjöl
1 nypa salt
 
Blanda alla ingredienserna och stek plättarna i smör. Stek på första sidan tills de stelnar till och fått en bra stekyta. Försöker ni vända plättarna för tidigt faller de isär! 
 
Servera plättarna med valfri sylt och gärna ute för bästa effekt. 
 
Keso - Kesopannkakor - Kesoplättar - Pannkakor - utflykt