Andningsstopp & Doppkaka

Godmorgon måndag!
 
Jag gillar verkligen det här med måndagar och starten av en ny vecka. Den här gången känns det extra skönt att lämna helgen bakom sig då den innehöll det man kallar alla föräldrars värsta mardröm. När ens barn slutar andas! Signe fick ett kort andningsstopp efter att ha skrikigt bokstavligttalat luften ur sig. Hon började skrika igen och var som vanligt efter ett par sekunder men de sekunderna som hon låg helt orörlig i mina armar kändes som timmar och självklart var jag hemma själv när det hände. Efter att ha pratat med 1177 så åkte vi in till akuten för att försäkra oss om att allt var okej. Signe mådde hur bra som helst och låg och pratade med barnläkaren som berättade att spädbarn kan få korta andningsstopp utan att det är något som är fel. Men det blev en sömnlös natt för mamman som var uppe X antal gånger för att se till att hon andades. Så i det stora hela var det en traumatisk upplevels för mamman medans dottern tyckte det var en spännande utflykt.      
 
Nu pratar vi om något roligare! 
 
Ett hel hög med knapriga bondkakor

Hos oss öser regnet ner idag och jag och Signe tittar på Nyhetsmorgon (eller rättare sagt, jag försöker titta men Signe har en väldigt spännande och högljud konversation med nyhetsankarna på tvn). Helst hade jag suttit under en filt och druckit te och knaprat på småkakor hela dagen.
 
Om ni har möjlighet att sitta inne och äta kakor hela dagen så testa dessa goda bondkakor. Den perfekta "doppa-i-te" kakan. Japp, ni hörde rätt, doppa kakorna i te eller kaffe! En av fördelarna med att vara vuxen är man kan doppa vad man vill i sin kopp utan att få skäll. 
 
 Innan gräddning

Kakorna förvarar jag i en burk i frysen för de tinar ändå på ett par minuter när kaksugen kommer. Fast ska jag vara helt ärlig så äter jag helst småkakor frysta. Dels för att jag tycker dom är godast så och dels för att mitt tålamod är så dåligt att jag inte orkar vänta de där minuterna tills de tinat. 
 
Och hörre ni, det är lika bra att göra en dubbel satts direkt. Dom försvinner nämligen väldigt fort! Vi måste ha råttor i frysen...
 
 Den perfekta doppa-i-te kakan

Bondkakor

ca 30st

5,5dl mjöl
2dl socker
1msk ljus sirap
1tsk bikarbonat
1msk vatten
50g mandel - grovt hackad
200g smör - rumsvarmt
 
Blanda snabbt ihop alla ing. till en smidig deg. 
 
Dela degen i 2 delar och rulla ut varje del till en rulle, ca 5cm i diameter. Linda in rullen i plastfolie och låt ligga i kylen ett par timmar. 
 
När du är sugen på kakor tar du ut rullarna ur kylskåpet och skär dem i 1/2cm tjocka skivor som du lägger på plåtar med bakplåtspapper. 
 
Grädda i 200grader 5-7 minuter eller tills kakorna är gyllene. 
 
Njut till en kopp te och en bra tidning.