Nötter & ännu mera nötter

 Lagom sega småkakor med hasselnötter

Jag älskar nötter i alla dess former! Cashewnötter är favoriten men hasselnötter kommer inte långt efter. Hasselnötter är utmärkt i bakverk. Ta dessa nöttoppar t.ex. lagom sega och härligt nötiga (nähä).  
 
Nötterna "maler" jag i min rosa mixer men har du en sånn där gammal "charmig" nötmal så är detta ett perfekt recept att göra för att damma av den.  
 
 Skjuts in i ugnen
 
Mamma fick en burk med nöttoppar när vi åkte och hälsade på förra veckan. (För nej, jag äter inte upp alla kakor själv som jag bakar...bara nästan...) Jag tycker att det är mysigt att ta med något litet när man är bortbjuden. Blommor i all ära men hemgjorda kakor blir väl alla glada för?! Lägga ett gäng med kakor i en snygg burk, slå in burken i lite celofan och knyta om ett fint band så får du garanterat komma på besök fler gånger.   
 
Ett gäng kakor i fin burk
 
Nöttoppar
 
ca 20st
 
200g hasselnötter - malda
50g smör
1ägg
1dl socker
 
Garnering

ca 20st hasselnötter
 
Blanda ihop alla ing till en deg. 
 
Rulla eller klicka ut ca 20st bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Tryck ner en hasselnöt i mitten av varje kaka.
 
Grädda mitt i ugnen på 175grader i ca 12 minuter.
 
Hasselnötter