Skrikande stress & Medicin müsli

Jag älskar helgmornar, sådär innan dagens bravader drar igång. Jag brukar smyga upp innan Sebastian och Signe har vaknat. Så just nu sitter jag och myser i soffan, bara jag och min latte.
 
Dagens inlägg har mammatema! Så är du inte mamma eller har mammor som specialintresse så är det nog roligare att läsa morgontidningen till frukosten istället. 
  
Innan jag bjuder på dagens recept så ska jag berätta om den mest stressande upplevelsen i mitt 10 veckor långa liv som mamma som inträffade igår. Alla ni som har eller haft småbarn kan säkert känna igen er i situationen!
 
Igår var första gången jag hade med lilla Signe och storhandlade. Signe är världens snällaste bebis, nästan alltid nöjd och glad. Hon är faktiskt så nöjd och glad att det flera gånger under handlingen kommer fram söta små tanter och gubbar och förundras över den fantastiskt snälla bebisen och sitter som ett ljus i vagnen med stora ögon och bara tittar och suttar på sin napp. Allt är frid och fröjd tills vi kommer till kassan. Självklart är det en jättekö, både bakom och framför mig. Precis där och då kommer Signe på "ja just de, jag har inte sovit på 3 timmar!" och börjar vråla...från tårna. Inte nog med att hon vrålar utan hon startar även de andra barnen som står i kassakön. Jösses vilket öde. Jag känner hur svetten börjar lacka och man står och funderar på hur långsamt folk egentligen kan packa upp sina varor på bandet. Såhär i efterhand var det kanske inte så farligt. Men just där och då, i kassa kön med en väldigt trött bebis, där tog vi stresshormonerna till helt nya nivåer. När man klarat av en sådan situation känner man att man skulle ha förtjänat nobelpriset om man skulle få det någon dag. 
  
Müsli redo för magen
 
Då åter till dagens recept som blir något speciellt och som riktar sig till ammande mammor där ute. Vid första anblick kan de se ut som en burk med gammal müsli. Men nej serru, just detta müslirecept innehåller en mirakel ingrediens, nämligen SPC-flingor. Medicin müsli kan vi kalla det. 
 
SPC-flakes köper man på apoteket för en dyr peng och är havregryn som genomgått en speciell behandling. Torra så det dammar i munnen men de ska verka mot inflammation. Och detta mina ammande mammor är precis vad man behöver om man har problem med mjölkstockning. 

Jag har nu ätit dessa flingor i lite drygt två veckor och för första gången sedan jag började amma för 10 veckor sedan har jag inte haft en enda mjölkstockning. Inte ens en liten! Sen om det är flingorna eller bara det faktum att kroppen kanske vant sig nu, det vet jag inte. Men funkar det så är jag nöjd, men nöjdast av dom alla är mina tuttar. 
 
Så, denna müslin är alltså inte för alla. Men har ni friska och glada tuttar kan ni ersätta SPC flingorna med rågflingor och havregryn istället så har ni också en perfekt morgonmüsli.   
 
 SPC-flakes
 
SPC Müsli

1 paket SPC flingor
1dl linfrön
1dl solroskärnor
2dl nötter
1dl kokosflakes
2dl torkad frukt
 
Blanda allt i en stor fin burk. 
 
Servera med fil elller yoghurt.