6 dagar kvar & fudge i stora lass

- Baaajb, kan du inte berätta vad jag får i julklapp...
- Du får vänta som alla andra!
- Men jag är ju speciell! 
- Ja, vääääldigt speciell!
 
Pah! Män alltså!
 
Medan jag fortsätter jakten för att försöka hitta mina julklappar så tar jag mig en godisbit till för att fylla på energidepån! Detta året har jag helt och hållet snöat in på fudge och har gjort cirka 1 miljon olika varianter redan.
 
Dessa fudgear/fudges/fudgeisar innehåller marabou med oreo och är helt klart favoriterna so far. Oreokexen ger lite konsistens till den annars lena fudgen. Hur man får perfekt konsistens på sin fudge? Det är 124grader som gäller på kolan, verken mer eller mindre! 
 
 
Fudge med mjölkchoklad och oreo

3dl grädde
3dl socker
1dl sirap
50g smör
2msk flytande honung
100g marabou med oreo
 
Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Låt kolan koka på medelvärme tills den når 124 grader. 
 
Tag av kastrullen från värmen och rör ner smör och honung. Ställ kastrulle på värmen igen och låt koka 1-2minuter tills smöret kokat in i kolan. 
 
Stäng av spisen och rör ner chokladen. Rör tills du har en slät massa. 
 
Häll fudgen i en liten form klädd med bakplåtspapper och låt stå i kylen över natten. 
 
Skär upp i lagom stora bitar. 
 
fudge - godis - jul - julgodis - marabou fudge
Oslofru

Mmm älskar dina recept <3

Svar: Tack fina du <3
Emmelie

MATILDA

vad gott! :)

Svar: Tack, den blev en riktig hit! :-D
Emmelie

manman

Hoppas du tar med dig av allt julgodis😁

Svar: Hihi, hoppas ni gillade allt :-D
Emmelie

Sara Ekman

Åh mums, älskar oreos!!

Svar: Visst är det gott med oreo :-D
Emmelie

Sara

Mums så gott, blev riktigt sugen nu :)

Svar: Dom blev verkligen en riktig favvo i år :-D
Emmelie

ɑ n n i k ɑ

Gott!

Svar: :-D
Emmelie

Sanna Preifelt - JULKALENDER ❤

Men mums! Jag brukar göra en liknande fast med vit choklad och kondenserad mjölk :)

Svar: Mmm, det lät också helt ljuvligt :-D
Emmelie

Klara Andersson

ÅÅ oreo!

Svar: Visst är det gott :-D
Emmelie