Drottningens kakor

Jag har helt snöat in mig på att baka småkakor de senaste veckorna! Troligtvis för att det oftast går snabbt att svänga ihop en plåt med läckra kakor. Vilket i sin tur betyder att jag hinner med det i mellan amningarna. Det har blivit allt från svenska klassiker till amerikanska cookies gjorda i vårt kök.
 
Detta är riktigt mumsiga kakor! Tänk er hallongrottor med en twist i form av kokos. Istället för hallonsylt gömmer det sig drottningsylt i hålen vilket i min mening är den absolut godaste sylten. 
 
Tag med er ett gäng kakor ut på gräsmattan och njut i solan tillsammans med en kopp kaffe. 
  
 Sommarfika
 
Drottninggrottor med kokos

ca 20st

4,5dl vetemjöl
1dl socker
1tsk bakpulver
2tsk vaniljsocker
1/2dl kokos
175g smör
 
Drottningsylt
 
Börja med att blanda alla torra ing. i en bunke. Tillsätt smöret och nyp ihop till en deg. Forma degen till små bollar och lägg i små pappersformar. Jag valde att grädda mina kakor i en minimuffinsform så håller kakorna formen under gräddningen. Gör ett litet hål med fingret i varje kaka och fyll hålet med en liten klick av din drottningsylt.
 
Grädda mitt i ugnen på 200grader i ca 10 minuter. 
 
Junitjej

Så gott!

Svar: Mmm, kokos är en favorit här hemma :-)
Emmelie