Hallonte, ananas & biffar

Denna onsdagen började med ett onödigt tidigt besök hos MVC. Denna gången gick tyvärr inte mitt blodtryck igenom besiktningen. Ska vi skylla på den krossade spegeln? Nåväl, förhoppningsvis tröttnar Kräftan (bebisen) snart på mig och vill komma ut. Jag hejar på genom att mumsa på ananas och dricka hallonte. Tydligen skulle det vara hallonbladste och jag behöver äta minst 8 ananasar per timme för att det skall ha någon inverkan på förlossningsarbetet (så inte ett rätt där) men jag är inte den som är den utan intalar mig själv att jag hjälper till. 
 
Nu har min magen börjat kurra och det är strax dags för lunch. Gårdagens middag blir även dagens lunch. Biff, potatis och sås. Lingonsylt är ett måste. Detta är vardagsmat när den är som bäst!
 
 
 
Jag älskar att laga nya recept så maträtter som jag lagar mer än en gång kan jag räkna upp på en hand. Men just detta recept på biffar/köttbullar är ett av dom som plockas fram om och om igen.
 
 
Biffar/Köttbullar
 
4-5 personer

500g blandfärs
1dl ströbröd
1msk köttbuljong i pulverform
2dl mjölk
1 stor gul lök
1 ägg
Salt och peppar
 
Blanda ströbröd och köttbuljong i en skål. Häll över mjölken och låt svälla i 10 minuter.   
 
Undertiden ströbrödet står och vilar hackar du löken i små bitar. 
 
I med lök, ägg, färs i det utvilade ströbrödet. Salta och peppra och blanda ihop till en jämn smet, 
 
Forma smeten till önskad form. Runda köttbullar eller platta biffar är väl de vanligaste men har du grym fantasi och kommer på någon annan form så funkar det säkert också. (men visst smakar köttbullar och biffar olika trotts att det är samma smet!?) 

Stek dina biffar i smör i en stekpanna. Jag låter mina biffar få färg i stekpannan. Flyttar över dom i en ugnsform och låter dom gå klart i ugnen på 175 grader ca 10-15 minuter. 
 
Servera med kokt potatis, gräddsås & lingonsylt. 
 
 
GoForFit

Mums! :)

Svar: Ja verkligen, finns inget som slår hemlagade köttbullar :-)
Emmelie