KitchenAid kärlek

 
Denna fina maskin är en present till mig själv från mig själv. En "hålla-motivationen-uppe-som-gravid-present" (alla ursäkter att köpa något är bra ursäkter) som jag gav mig själv för ett par veckor sedan. Tro mig, det krävdes något väldigt dyrt och egentligen onödigt. Det blev en babyblå KitchenAid, värd varje krona! Den är både fantastisk bra och har hållt mig motiverad.    
 
Nybakad råglimpa
 
Igår var det dags att testa degkroken och baka det första brödet. Lotten föll på en lätt och luftig råglimpa. Rackarns vilket bra bröd det blev. Om det är jag eller KitchenAiden som ska ta åt sig av äran låter jag vara osagt. Här kommer iallfall receptet om någon vill mumsa på nybakat bröd lagom till helgen.
 

Råglimpa

1 limpa
 
25g smör
2,5dl mjölk
25g jäst
1tsk salt
0,5dl ljus sirap
4,5dl rågsikt
ca 4dl vetemjöl special
 
Smält smöret i en liten kastrull och tillsätt mjölken. Värm smör och mjöl till 37 grader. 
 
Smula jästen i en bunke, tillsätt degvätskan och rör tills jästen har löst sig. Blanda i salt, sirap och mjöl efter behov. Arbeta ihop till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk ca 1 timme.
 
Jag följer aldrig exkta mjölmått i brödrecept utan tillsätter då mycket mjöl degen kräver. Det skiljer sig från dag till dag det där. Hellre en lite kladdig deg än en torr!
 
Dags att baka ut brödet. Häll upp degen på ett mjölat bord och knåda degen lätt. Forma till en limpa och lägg i smord brödform. Låt brödet jäsa ytterligare ca 40 minuter. 
 
 
Grädda brödet i nedre delen av ugnen på 200 grader i ca 35 minuter. (Jag fick täcka mitt med folie efter 25 minuter)
 
 
Gott bröd att äta som det är eller att lägga i brödrosten.