I väntan på tomten!

Nu är det hög tid att börja tipsa om julpyssel och julgott här på bloggen för idag är det bara en vecka kvar till 1a advent!   
 
Tomtenissarna har jobbat på bra och först ut i tomteverkstan blir en julkalender, för det blir knappast jul utan! Mja, sanningen är snarare att jag är en "smula" överexalterad över Signes första jul och självklart ska det lilla flickebarnet ha en julkalender. Efter att jag kom på den briljanta idéen så ville jag inte att Sebastian skulle känna sig bortglömd så även han får en julkalender men endast med paket på advent. Och sen kom jag till katterna Gun-Britt och Rut, stackarna kommer ju känna sig utfrysta ur familjen utan kalender så... Och här någonstanns så satte Sebastian stopp för julhysterin som besatt min kropp. Men i hemlighet kommer de få grädde varje dag hela vägen fram till jul. Best matte ever!
 
Det finns mängder olika typer utav julkalendrar, allt från chokladfyllda härligheter till sydda paketkalendrar eller som i detta fallet en egengjord kalender av den sort som jag och min syster har haft när vi vad små. Traditionen förs nu vidare till min lilla tjej. 
 
Är ni uppvuxna med julkalender? 
  
 
Julkalender, 24 luckor
 
Du behöver:
 
- Färgat papper i julfärger
- Klistemärken
- Röda sidenband
- Svart tuchpenna
 
- 24st små paket
- Julklappspapper och snöre
 
 
1. Klipp ut 24st hjärtan i olika färger.  
 
 
2. Numenera hjärtarna från 1. till 24. och dekorera med klistermärken. I mitt fall är det guldstjärnor.   
 
 
3. Klipp sidenbanden i lagom längder och häfta fast på hjärtarna. 
 
 
4. Slå in 24st små paket anpassade efter barnets ålder i juligt papper. Signe kommer få allt från stumpor, någon bok och barnmatspuréer.   
 
 
5. Knyt fast kalenderhjärtarna på paketen och lägg dom i en stor korg. Varje dag fram till jul får nu barnet dra ett paket med dagens datum. 
 
jul - julkalender - pyssel
Sofia

Åh kul! Klart alla ska ha en adventskalender! :D Jag hade en sån där kalender när man fick ett litet paket varje dag. Bra grejer. ;)

Svar: Haha, verkligen bra grejer med paketkalendrar! :-D
Emmelie

Isabelle Olsson

Men åh så kul!! Vad pysslig du är! :-D

Ja det är helt otroligt vad snabbt det går och att det är 1a advent nästa helg... Men så mysigt! Gjorde rummet juligt idag, längtar så mycket :-D

Kram!

Svar: Tack fina :-D Så mysigt att du julat i ditt rum! Jag tänkte rota igenom våra jullådor i veckan och inventera lite sen åker det minsann upp så julmyset kan starta! :-D
Emmelie

Clin

Vad smart =) Jag har nyss packat in alla paketen till mina barns kalender =)
Hoppas du har haft en bra helg

Svar: Va kul! :-D Det kommer dom garanterat jubla över hela december!
Emmelie

Therese Bjärstig

Julkalendrar är ett måste, barnen har både en med kinderchoklad, tv och radio, Icas och någon fler, men jag gör en advents kalender i meningen av fyra lite större/dyrare paket än 24 små, vilket hunnit bli en tradition, å jag och maken har trisslotter i vår kalender. Jag är en sucker/nörd när det kommer till kalendrar ;-D

Svar: Kul med trisslotter till dig och maken, man behöver ju få ihop en slant till alla julklappar :-P
Emmelie

My Fredblad

Gud så mysigt! Haha, bra att du ger katten lite extra också, ingen ska bli utlämnad när det kommer till jul ;)

Svar: Haha, precis, julen är ju till för alla ;-)
Emmelie

birgitmaria

Vad duktig du är! Nån hemmagjord kalender får inte mina barn. Ibland har de fått nån leksakskalender, men de är ganska nöjda med TV/Radiokalendern :-) Den är jag också uppväxt med och nån jul vet jag att vi fick öppna små paket hela december. Men själv är jag inte tillräckligt pysslig, men vi brukar hålla på med en massa annat "juligheter" istället :-)

Svar: Men Tv kalendern är inte fy skam den heller. Det är ju helt klart den största traditionen utav de alla. Alltid lika kul att se årets julkalender, förra årets var ju såå bra så det kommer nog bli svårslaget!
Emmelie

Natalie Salazar

åh va mysigt med massa julmys :D

Svar: Ja det är det verkligen :-D
Emmelie

Amanda Jona [SPONTAN]

Men åh så fint! Själv har jag köpt en julkalender med te i år som jag ser fram emot hur mycket som helst till att få börja på ;)

Svar: Ååå, en te kalender!! Vilket underbart påfund! Gogglade "te-kalender" direkt när jag läste detta :-P
Emmelie

Mamma

Man blir lite nostalgisk :-)kommer ihåg hur roligt det var att göra era kalendrar :-D

Svar: Hihi, vi tyckte garanterat att det var minst lika kul att få öppna dom sen <3
Emmelie