Snittar & Kökskaos

Efter alla timmar jag spenderat i köket de senaste veckorna har jag kommit fram till två märkliga saker som mer eller mindre alltid inträffar!
 
1. Vem är det som skriver ut antalet kakor i recept?! En i samma storlek som en rumpnisse eller någon som har problem med pluttiflikationstabellen? Det händer allt för ofta att det står att ett recept ska ge ca 50st kakor och man får ut 30st. Nej, ca 50st är inte 30st och att behöva göra kakor som är mindre än en 50-öring för att få ut rätt antal känns som bortkastad tid.
 
2. Varför, varför, varför blir kakor som man ska bjuda på och som är till ett speciellt tillfälle ofta helt upp åt väggarna fel?! Igår gjorde jag 70st hallonsnittar och 60st chokladkakor. Kakor som jag bakat 1000 gånger tidigare och aldrig misslyckats med. Smaken är det absolut inget fel på MEN det ser ut som om en 5-åring gjort dom. Funderar på om jag ska säga att det är Signe som bakat för då hade det genast gått från flopp till imponerande... 
   
 Snittsiga snittar

Kakor som det inte blev något som helst fel på är dessa daimsnittar. Helt ruskigt goda och en av Sebastians favoriter här hemma. Helt livsfarligt goda och det spelar ingen roll om du lägger dom i frysen för de är precis lika goda frysta som upptinde. Ni bakar alltså detta recept på egen risk och jag står inte för några tandläkarkostnader eller personliga tränare. 
 
 Dags för ugnen
Daimsnittar

100g mjukt smör
1dl socker
1msk vaniljsocker
2msk sirap
2,25dl vetemjöl
1/2tsk bikarbonat
1st dubbeldaim - hackad
 
ev. chokladströssel
 
Knåda ihop alla ing. till en deg. Dela degen i två delar och forma till två avlånga ormar. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och platta till något med en gaffel eller fingrarna. Gaffeln ger snygga mönster i kakorna. Strö över chokladströssel. 
 
Grädda i 175 grader i ca 12 minuter. 
 
Skär kakorna i snittar innan kakorna kallnat. För att få till snygga och långa snittar skär du kakorna på sne. 
 
Sara - Fitspo, fashion & food

åh vad gott!

Svar: Supersmaskiga :-D
Emmelie

Sara

Jag tycker de ser hoda ut :) Och håller med dig blir alltid mindre, därför jag skiver om mina recept oftast, för hatar när kakorrna blir obefintliga !

SV: Tack fina du ! :) Nova blir 3 månader nu på fredag :)

Svar: Eller hur, man blir så irriterad när det inte stämmer i receptet! Va kul, då skiljer det bara en månad mellan Signe och Nova :-D
Emmelie

Liborius

åh gott:D men typiskt att man ska misslyckas med utseendet när det ska komma gäster!

Svar: Ja visst är det himla typiskt! Tur att dom blev smarriga iaf :-D
Emmelie

Pauline

å vad gott! :)

Svar: Supergoda :-D
Emmelie

fanny m

åh vad gott

sv: haha ja vi räknar ju fortfarande eftersom vi fortfarande är nykära och det inte gått så lång tid än.. Men längtar tills den dagen vi inte heller minns hur länge vi varit tsm för att det gått så lång tid :)

Svar: Väldigt goda. Ja, varje period har sin charm :-)
Emmelie

fashion

Gott! :D

Svar: Supersmarriga :-D
Emmelie

Isabelle

Men mums med daimsnittar, måste jag prova på! :-D

Svar: Helt klart! Du kommer inte bli besviken :-D
Emmelie

Mirjam Wallmark

Mums!

Svar: :-D
Emmelie