Citruskärlek & Citronsås

Jag älskar citrusfrukter! Ja, jag älskar det så mycket att jag vill hävda att det är min absoluta favoritkrydda när det kommer till mat & bak. Svartpeppar är en annan storfavorit och såklart alla julens kryddor som snart börjar sin säsong igen (yeeey!). Vilken är er favoritkrydda nummer ett i köket? 
 
Detta är torsk i citronsås, alltså CITRONsås. Inget dutteplutt med citron utan såsen ska smaka och dofta utav den härliga citronen. Det blir såå gott! Härlig tisdagsfisk på er. 
 
 
Torsk i citronsås
 
4 port.
 
600g torskfilé
2dl creme fraiche
1st fiskbuljongtärning
1dl vatten
dill, citron, salt & peppar
 
Lägg torsfilén i en ugnssäker form.
 
Koka upp creme fraiche, buljong och vatten i en liten kastrull. Smaka av med citron, dill, salt och peppar. Såsen ska vara rejält citronig tycker jag! 
 
In i ugnen på 225grader i ca 15minuter.
 
Servera torsken tillsammans med kokt potatis och rårivna morötter.  
 
Citron - citrontorsk - fisk - torsk - vardagsmat
N

Åh vad gott!

Svar: <3
Emmelie

Mamma Malin

Jag har flippat ut på citronpeppar nu men annars är salt en favorit. Lite salt gör mycket tycker jag!

Svar: Ja salt är en given favorit :-D Citronpeppar var det längesedan jag använde, får nog leta upp den i kryddlådan igen!
Emmelie

Alice

Så gott, håller med om att citrusfrukter är väldigt gott, så fräscht! ^^

Svar: Ja det är verkligen gott :-D
Emmelie

Sara Ekman

Åh så gott det låter :) Älskar också citrusfrukter!

Svar: Ja det är så gott :-D
Emmelie

birgitmaria

Men så gott! Citronsås är ju bara för smarrigt. Vi måste ju inför en fiskdag, det är ju så smart.
Håller med dig, julens kryddor är härliga!
I bakverk gillar jag kanel och kardemumma, i mat är det lite olika, men örter av olika slag och spiskummin är lite favoriter.

Svar: Ja det är inte dumt med en fiskdag! Å örter är verkligen trevligt, spiskummin använder jag dock väldigt sällan. Har du något tips på vad jag kan ha det i? :-D
Emmelie

MATILDA ROSQVIST

så gott :D

Svar: <3
Emmelie

Cissi

Men så gott!

Tappade också greys nånstans när Christina försvann... nu tittar jag nog mest av gammal vana (och en förhoppning av att hon kommer tillbaka och hon och Meredith hittar tillbaka till varandra)

Svar: Kommer hon tillbaka kan jag också tänka mig att börja titta igen :-P
Emmelie

NICOLE

Det är verkligen hur gott och fräscht som helst :)

Svar: Jaa, favvo!
Emmelie

Anita

Gott :D

Svar: <3
Emmelie

birgitmaria

Spiskummin är ju det som ger tacokryddan sin speciella smak. Jag brukar använda det till kött innan grillning eller i grytor.

Svar: Jo i tacosen är den ju given man jag ska testa i en gryta! Tack för tipsen <3
Emmelie