Lagom & För mycket

Alla har vi nog någonting som man bara inte kan låta bli att köpa när tillfälle ges och som man med handen på hjärtat verkligen inte alls behöver ännu en utav! Herren i huset är besatt utav armbandsur, minime plockar fickorna fulla utav stenar och inte helt oväntat är jag helt tokig i recept och kokböcker. Det finns två olika sorter utav recept där recepthögarna snart sprutar ur öroen på mig! Men jag kan helt enkelt inte låta bli att riva ut det där rackarns receptet när jag ser det. Jag talar om recept på fröknäckebröd och granola. Det är precis på denna väg jag har kommit över detta granolareceptet. Det skrek åt mig, jag rev ut och la på den milhöga granolareceptshögen. Jag har som vanligt trixat och mixat med receptet och slutresultatet har jag valt att kalla det "granola alá lagom", inte för söt men inte heller sådär nyttig så det dammar i munnen. Den perfekta balansen i vardagens alla frukostar. 
  
 
Granola alá lagom 
 
5dl havregryn
3dl dinkelflingor
1msk chiafrön
1dl valnötter - grovt hackade
1dl solrosfrön
1dl pumpakärnor
3msk rapsolja
1/2dl vatten
1/2dl mucsovado socker
 
Blanda ihop och fördela i ett jämnt lager i en långpanna. 
 
Rosta mitt i ugnen på 200grader i ca 20minuter. Rör om då och då. 
 
Låt granolan svalna och tillsätt sedan; 
 
1,5dl russin
1,5dl torkade aprikoser - klippta i mindre bitar
2dl kokosflagor
1dl torkad banan
 
Förvara i en lufttät burk. 
frukost - granola
Angelica Bengtsson

Har jättelänge funderat på göra min egen granola men tar mig aldrig tiden, tyvärr.. får göra det snart!

Svar: Ja men det tycker jag, det är ju så gott! Går väldigt fort att röra ihop, resten sköter ugnen. :-D
Emmelie