Vårt julbord & Krämigt

 
I helgen fick jag äntligen äta årets första julbord. Som jag har längtat och väntat! Vad som finns och inte finns på julbodet förstår jag är väldigt olika beroende på vart man befinner sig i vårt avlånga land. Detta är vad som finns på det julbord jag kommit till att älska och växa upp med.  
 
 
Kalla bordet
- Skinka
- Paté
- Sylta
- Rödbetssallad
- Räkor och finhackad rödlök
- Ägghalvor med majonäs eller kaviar
- Senap
- Rökt ost och gräddost
- Vörtbröd och smör
- Krustader fyllda med skagenröra
- Mammas sillröra, löksill och senapssill
 
 
Det tränade ögat ser att det saknas alla sorters lax och grönkålen lägger vi på kanten utav uppläggningsfaten som dekoration. Ska sanningen fram var det först för ett par år sedan jag förstod att man faktiskt kunde äta denna gröna buskliknande sak! 
 
Vad saknar ni på vårt julbord som finns hemma hos er? 
 
 
Varma bordet 
- Rödkål
- Revbensspjäl
- Janssons frestelse
- Köttkorv
- Grynkorv
- Köttbullar
- Prinskorvar
- Ugnsomelett med champinjonstuvning
 
På tal om Janssons frestelse snubblade jag över ett recept på denna julklassiker inne hos Victora på Matplatsen under den långa bilfärden söder ut och förde sedan denna upptäckt vidare till julkockarna som lagade gratängen. Hela högen höll med om att det blir en riktigt krämig och väldigt god Janssons, en ny receptfavorit på julbordet i vår släkt. 
  
 
Krämig Janssons fresteles ala Matplatsen.net
 
1kg potatis - skalad och skuren i smala stickor
2 gula lökar - tunt skivad
2 burkar anjovis + spadet
7-8dl grädde
salt & peppar
50g smör
ströbröd
 
Lägg hälften utav potatisen i botten utav en ugnsfast form. Salta och peppra. Lägg på den skivade löken och anjovisen. Toppa med den resterande potatisen. Häll över anjovisspadet och grädde så det nästan täcker all potatis. Hyvla över smöret och strö över ströbröd. Grädda i vanlig ugnsvärme på 160grader i ca 2 timmar. 
 
gratäng - janssons frestelse - jul - julbord - potatis