Oväntade hål & Ostig paj

De första släggtagen på den dödsdömda väggen i källaren är släggade. Jag trippar på lätta fötter och med en lätt oro runt i köket och väntar på att köksön skall rasa ner i källaren. Nu ska den utvalda väggen enligt sambon inte vara bärande men jag menar, folk har haft fel om saker förr...  
   
 Fredagsplock; Natchos, vitlöksbröd, västerbottenpaj, creme fraiche, rödlök, jordnötter, ostkuber, salsa, oliver, ölkorv, tzatziki, baconinlindade dadlar, mjukostfyllda crustader och vitlöksstekta champinjoner
 
Jag gillar verkligen det här med matpajer. Vilket ypperligt påhitt! Söta pajer, mjää, men matpajer det är grejer det. Nu är jag tyvärr ensam i den här lilla familjen att tycka det. Tur att paj är den perfekta frysmaten! Min senaste pajfavorit är västerbottenpaj. Jag är som vanligt sist på bollen för detta är inget nytt under solen utan en riktig gammal klassiker. Kräftskiva, midsommar, påsk eller buffé, ge den ett tillfälle och västerbottenpajen fyller sin funktion. Ostig, krämig och med den härliga sältan från osten, så galet god.    
 
 
Västerbottenpaj
 
1st förgräddat pajskal i en springform med löstagbara kanter
 
3st ägg
300g västerbottensost
2dl mjölk
1dl grädde
salt & peppar
 
Blanda ihop ingredienserna till fyllningen och häll den i det förgräddade pajskalet. 
 
Grädda pajen mitt i ugnen på 200grader i ca 25-30minuter eller tills fyllningen stannat. 
 
Pajen är godast ljummen eller kall och gärna tillsammans med en klick creme fraiche, finhackad rödlök och en hög med räkor. 
 
Matpaj - Vegetariskt - buffé - västerbottenost - västerbottenpaj
Mamma Malin

Hihi, hade nog också gått och nojjat över köket om samma hade varit här :) Vad gott allt såg ut och jag gillar också matpajer. Västerbottenpaj beror lite på hur den är gjord dock men för det mesta slinker det också ner, gärna till räkor eller kräftor :)

Svar: Hihi, jag har oroat mig varje gång vi har rivit en vägg i det här huset!
Emmelie

Mallan

Men Gud så gott det såg ut (!) :)

Svar: Namn namn
Emmelie

Cissi

Tycker att matpajer verkligen är underskattade. Så gott! och funkar oftast både varm som kall...

Svar: Heller hur, verkligen underskattat! :-D
Emmelie

Marie

Ohh pajer är ju så gott

Svar: Jaa, vi äter det på tok för sällan!
Emmelie

birgitmaria

WB-paj är pajernas paj! Definitivt! Den gillar jag bäst. Sen skinka och ost. Jag gillar det enkla! Sen är ju smulpajer med bär eller frukt supermumsigt!

Svar: Ost och skinkpaj var länge sedan! Vad brukar du använda för ost?! Jag får aldrig riktigt till det...
Emmelie