Fejk & Dagen efter

På torsdag äts det ärtsoppa på lördag är det fest... 

Problemet är att det tar en rackarns tid att koka ärtsoppa och passar sig inte när hela familjen kommer hem hungriga. Antingen har man ärtsoppa på lut i frysen eller så gör man ärtig linssoppa. Snabbt, gott och smakar faktiskt ärtsoppigt!

Ingen soppa utan pannkakor. Jag gör ofta ugnspannkaka med många ägg i smeten! Det är så mycket lättare än att steka pannkaka efter pannkakan. Signe äter inte nygjord ugnspannkaka men stoppar glatt i sig resterna dagen efter så jag gör alltid 6 port till min lilla familj.
 
 
Ärtig linssoppa 
 
4port. 
 
2dl röda linser
1 liten gul lök - finhackad
1tsk mejram
1tsk timjan
1,5liter vatten
2st grönsaksbuljongtärningar
5st hela kryddnejlikor
1st lagerblad
 
Fräs lök, mejram och timjan i smör ett par minuter. 
 
Tillsätt de övriga ingredienserna och låt soppan koka i ca 15minuter. 
 
Ta bort kryddnejlikan och lagerbladet. Smaka av med salt och peppar. 
 
 
Ugnspannkaka
 
6 port. 
 
3dl mjöl
1tsk salt
8dl mjölk
4st ägg
 
Blanda ihop alla ingredienser till en jämn smet. Häll smeten i en stor smord ugnsform. 
 
Grädda pannkakan mitt i ugnen på 225grader i ca 40minuter. 
 

soppa - ugnspannkaka - vardagsmat - vegetariskt - ägg - ärtig linssoppa - ärtsoppa
Lis Mari

Jag gör ärtsoppa från burk ^^

Svar: Jag testade den för ett par veckor sedan för första gången. Mycket god! Kommer vi köpa igen! :-D
Emmelie

birgitmaria

Måste göra soppor oftare... Här äts det inte ärtsoppa, jo, om min man får bestämma.

Svar: Soppa är livet! Hihi, ärtsoppa är nog inte popis i varje hem :-P
Emmelie