Cocktober & Prislapp

Vi kommer inom en snar framtid att gå från en liten familj till en stor familj! Med två spädgrisar och en tvååring förväntar jag mig verken sömn, tid eller att se solens ljus de kommande fem åren. 
 
Ett stycket probelm; att lösa vardagsmaten!
 
Har ni hört ord så som "Slow cooker" / "Slökokare" / "Crock-pot"? Kärt barn har många namn. Alla syftar de på en elektrisk gryta som under låg temperatur och under många många timmar lagar maten åt dig medan du gör annat t.ex. byter blöjor eller jobbar. Med en minimal insatts på morgonen står sedan kvällsmaten klar när familjen kommer hem hungriga och trötta. Det låter som en bra grej för en småbarnsfamilj i mina öron så vi investerade i en och passande nog är oktober månad även kallad "Crocktober". 
 
 
Jag började med att köpa denna budget variant från "Andersson". En slow cooker som kvalité mässigt kändes billig, med ett yttre skal som blev jättevarmt (glödhett!) och som dessutom stod och tickade som en tidsinställd bomb under den lägre värmeinställningen. Det blev inga imponerade toner från denna mamman. Middagen fick göras i ugnen och maskinen åkte tillbaka till butiken igen.      
 
 
Efter att ha reklamerat den första pottan beslöt jag mig för att ta fram den lite större plånboken och investera i orginalet, den omtalade och ack så hyllade "Crock-poten". För den extra prislappen får du en helt annan kvalité, dyrast är inte alltid bäst men i detta fall får du vad du betalar för. Maskinen känns stabil, rejäl och enkel. Tyst som en mus under tillagning och även om kanten på det yttre skalet blir varmt är det ingen värme som oroar mig när den står på köksbänken under en stor portion utav dagen. 
 
Crock-potens alla fördelar vet vi redan med vad ser vi då för nackdelar? Först och främst är det en stor pryl som tar upp rejält med plats i köket och som dessutom är tung, jättetung. Vart sjutton ska åbäket stå när den inte används?! Detta sätt att tillaga mat har inte tagit sig till de svenska hemmen på samma sätt som det har i USA vilket gör att de flesta recept du hittar är just i amerikanska mått och med ingredienser därifrån (mycket halvfabrikat & påsprodukter). Och till sist, personligen älskar att stå med en gryta puttrandes på spisen samtidigt som jag gör en sockerkaka eller ett bröd. Herr Crock-pot tar halv nöjet ifrån mig.       
 
Nåväl, pottan uppackad och det bara att sätta igång med slökoket. Först ut blev det ärtsoppa! I med alla ingredienser, ta en tupplur och vänta. Wow. Nästintill oätlig. Upp på hästen igen. Försök nummer två blev det tortellinisoppa med mängder utav grönsaker. Jo, nu blev det mer i min smak även om jag förväntade mig ännu mer smak från någon som kokat i 8 timmar. Efter att smakat upp grytan med salt, massor utav peppar och ytterligare en dos utav klippt persilja blev det en mumsig söndagsmiddag här hemma i lilla huset. Vi fortsätter att öva jag och min potta, fram till dess får ni ta del utav denna tortellinisoppa som jag kommer göra igen och igen. Tortellinin kan för övrigt bytas ut mot vanlig kokt pasta eller kokt quinoa.        
 
 
Tortellinisoppa i Crock-pot
 
ca 7port
 
1 stor gul lök - finhackad
4 själkar selleri - finhackad
4 morötter - skalade och finhackade
2 små zucchini - hackade
2 burkar krossad tomat
ca 10dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
salt och peppar
 
Lägg alla ingredienser i en crock-pot och låt puttra på low i 6-8timmar. 
De sista 20-30minuterna tillsätter du:
 
1 burk bönor (svarta eller vita) 
1 ask färsk tortellini i valfri smak
klippt persilja
 
Smaka av med salt och peppar. 
 
Servera gärna soppan tillsammans med riven parmesan och ett gott bröd. 
 
Tortellini - crock-pot - köksprylar - soppa - tortellinisoppa
Madde / ⭐️ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ⭐️

Vilken smart :). Borde man nästan köpa ☺️

Svar: Verkligen en smart idé den här manicken!
Emmelie

birgitmaria

Den dag vi har byggt vår köksö, då kan jag tänka mig att köpa en crocpot, för då har vi fler skåp. Det ryms inga fler maskiner hos oss...
Men det verkar kul att prova på!

Svar: Det börjar bli en smula trångt här hemma också, det skall icke förnekas. Denna bor just nu uppe på kylskåpet.
Emmelie