Halva & Sista

Grattis på födelsedagen mig själv en dag i efterskott! Jo men man tackar! En pinne kvar till den stora 3an. Efter ett snabbt besök på förlossningen under förmiddagen blev det tårta och paket för hela slanten under eftermiddagen. Vilken lyckligt lottad liten räka jag är! <3  
 
En hel dag kvar på födelsedagsveckan, en väldigt lång dag, en väldigt väldigt lång dag! För här gick vi (mini) upp strax efter kl. 04.00. Uppe innan tuppen eller ej så blir det tårtrecept denna sista födelsedagsveckodagen. Intressant med en sommartårta såhär mitt i mörkaste hösten tänker ni nu. Och dessutom verkar halva födelsedagsnummret trillat bort! Nä, nu är det inte min tårta på bilden utan Signes tvåårstårta från i juni som får stå modell. För det är inte tårtan i sin helhet jag vill uppmärksamma utan själva tårtbotten som gömmer sig där under bärhögen. En rysligt bra botten som är fluffig utan att bli för fluffig och ohanterlig.   
 
 
Tårtbotten
 
4st ägg
2dl socker
1dl potatismjöl
1dl mjöl
2tsk bakpulver
 
Vispa ihop ägg och socker riktigt vitt och pösigt. Blanda ihop potatismjöl, mjöl och bakpulver. Vänd försiktigt ner mjölblandningen i äggsmeten till en jämn smet. 
 
Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant (24cm). 
 
Grädda mitt i ugnen på 175grader i ca 35minuter. Låt svalna innan botten stjälps upp. 
Tårtbotten - födelsedag - tårta
Therese Bjärstig

Vilken tårta!!!! Och ett stort grattis i efterskott 🎂🍾🎉💐

Svar: Tack söta rara!
Emmelie

Mirre

Oh så vacker tårta

Svar: <3
Emmelie

birgitmaria

Om jag inte redan skrivit det - så grattis på födelsedagen i efterskott!!
"Ja må hon leva ja må hon leva"

Svar: Tack söta rara <3
Emmelie