Jäkelskap & Favoritrot

Mitt och herren i husets förhållande går cirka  99% utav tiden ut på att djävlas med varandra. Han gör det tyvärr bättre än mig men jag är ruskigt bra på att köpa choklad som jag vet att han kommer hata, smyga ner det i chokladlådan för att sedan luta mig tillbaka och invänta reaktion. 
 
Denna gången var den Fazers nya choklad "New York" som stod för jäkelskapet. Medan jag älskar godis med kaffesmak vet jag också att det är det värsta Sebastian vet. Reaktionen lät sig inte väntas på! 
- "Fyyy f'''''n!! Jag fick spotta ut chokladen! Jag har inte spottat ut choklad på 15år!!"
 
Inga strålande recentioner från den kanten utav familjen medan jag nöjd och glad som ett piggsvin smaskade i mig resten utav chokladkakan. En perfekt kaffesmak och krämig mjölkchoklad, tummen upp i min bok!
 
 
Något annat ni kanske inte visst om mig är att jag förutom choklad med kaffesmak är löjligt förtjust i punchpraliner och pepparrot. Nä, inte nödvändigtvis tillsammans men var och en för sig är de ljuv musik för mina smaklökar. Och eftersom att min födelsedagsvecka fortsätter blir dagens recept ett innehållande just pepparrot. 
 
 
Det är en krämig pepparrotssås som är så god att jag skulle kunna äta den som soppa! Såsen gör sig utmärkt till onsdagskorven men även till ett mört nötkött och såklart en hög potatis för att samla upp all go sås! Denna gången kokade jag falukorven men det går minst lika bra att slänga den i stekpannan.   
 
 
Kokt falukorv med pepparrotssås

falukorv 
1 gul lök - skalad
2st lagerblad
4st kryddpepparkorn
salt
 
Skiva den mängden falukorv din familj behöver för att bli mätta och lägg i en kastrull. Häll över vatten så det täcker korven och tillsätt lök och kryddorna. Sjud korven under lock i ca 10minuter.
 
Pepparrotssås
2 msk smör
3msk mjöl
5dl mjölk
massor utav färskriven pepparrot
salt och peppar
 
Smält smör i en kastrull och tillsätt mjölet. Låt fräsa någon minut. Vispa i mjölken och låt koka ihop till en sås. Smaka av med pepparrot, salt och peppar.
 
Servera korven och såsen tillsammans med kokt potatis.
 
Choklad - Falukorv - korv - nyheter - pepparrot - pepparrotssås - sås - tillbehör
Mirre

Men vilken spännande choklad, vart jag nyfiken på, hehe vi kan också retas med varaandra, lite charmigt ju =D


Svar: Hehe, precis. Lite kul måste man ha det! :-D
Emmelie

Fröken Rödlök

Ville så gärna testa den chokladen, men inte sett den hos mig ännu, bara nån med lakrits som inte är så lockande.

Svar: Hihi, lakrits tyckte jag lät väldigt intressant!
Emmelie

Mamma Malin

Haha, jag gillar bara choklad med nötter. Det är typ så långt jag kan sträcka mig så jag förstår honom ;)

SV: Jo, han är helt okej med det. Helst vill han inte åka vagn alls men jag orkar inte jaga honom. Han sitter dock lugnt där bak och kikar på bilarna :D Vi tyckte också det var smidigare än dubbelvagn, särskilt när den inte används så mycket.

Svar: Haha, ja det var att ta ut svängarna ;-)
Emmelie

ajlimullersandvik.blogg.se

punschpraliner och pepparrot är jag väldigt förtjust i. Men choklad, naaah, inte så värst :D

Svar: Vaa, gillar du inte choklad! Tänk om det vore så väl här också! hihi
Emmelie

Therese Bjärstig

Kaffe choklad - njaaa
Peppar rot - definitivt 👍🏻 Får testa!

Svar: Pepparrot är ju iaf en smula nyttigare. hihi :-D
Emmelie

birgitmaria

Jag håller med din "bättre" hälft... choklad med kaffesmak - nej tack!!
Nä, kaffe gillas inte här! (min man har efter x antal år gett upp att jag ska börja dricka det...)

Svar: Haha, han blir glad att någon annan delar hans kaffechokladhat!
Emmelie