Blodhund & Smygande grönt

Jag påstår allt som oftast att jag har luktsinne likt en blodhund under mina graviditeter och skulle kunna spåra både tryffel och underjordiska grottor om så skulle krävas. Redan i söndagskväll sa jag till herren i huset att mini luktade sjuk. Som vanligt när jag kommer med mina mystiska luktförnimmelser brukar han mest fräsa, skaka på huvudet och trippa sin väg. Men som vanligt var det extraordinära luktsinnet rätt och under kvällen igår fick Signe mycket riktigt feber. Det verkar helt enkelt som att hösten och dess baciller är här.   
 
Förutom ett omänskligt luktisnne bjuder denna graviditet även på ett lågt järnvärde. Så i tappra försök att få upp siffrorna har jag börjat smyga in spenat här och där i vår vardagsmat. Nu är väl inte stuvad spenat direkt att smyga in spenat i måltiden men ni förstår grejen. Spenat i allt och ingenting rör mig inte i ryggen. Jag gillar spenat och just stuvad spenat till den panerade tisdagsfisken är en favorit. Jag använder blandspenat i min stuvning då jag föredrar den lite tuggiga konsistensen det ger. Många skulle hävda att det måste vara hackad spenat i en spenat stuvning vilket såklart funkar finfint det också. Något riktigt recept använder jag inte men typ som nedan gör jag. En liten nypa socker är dock lika viktigt som den rivna muskotnöten. Varför? Jag vet inte, mamma gör så och då gör jag så. Vissa saker behöver inte förklaras närmre än så. 
 
 
Stuvad spenat 
 
ca 250g fryst spenat 
smör
1,5msk mjöl
mjölk så konsistensen blir efter smak och tycke. (1-2dl brukar bli lagom)
salt, peppar, riven muskotnöt och en liten nypa socker
 
Fräs den frysta spenaten i smör tills den tinat. Pudra över mjölet och låt fräsa någon minut för att få bort den råa mjölsmaken. Tillsätt mjölk och låt puttra till önskad stuvningskonsistens. 
 
Smaka av stuvningen med salt, peppar, riven muskotnöt och så en liten nypa socker. 
 
Servera spenaten tillsammans med fisk och kokt potatis eller varför inte en stekt korv. 
 
fisk - spenat - stuvad spenat
Marie

Oh hon får krya på sig och jag hade också dåligt järnvärde, så jag smög in sådant med,

Svar: Tack, hon mår bättre igen och har ätit och busat idag :-D
Emmelie