Ny hobby & Fredagsgott

Jag har fått lite utav en ny hobby skulle man kunna säga. Att tvätta! Nu har jag aldrig påstått mig varit verken särskilt rolig eller ung för min ålder vilket tydligt kommer fram i denna bekännelse. Men dessa nya tvättpjäser, wow wow wow! Gamla Betta som säkert var i min ålder vilket i tvättmaskinsår är en bra bit över pensionsålder stod mest och snurrade för syns skull där i slutet och efter två påslakan var hon överfull och gnällde över höftledsbesvär. Nu; det får plats hur mycket som helst! Två påslakanset, underlakan och jag skulle kunna få in hela grannskapets katter och säkert en Volvo V70 också. Ljuvligt! Medan ni kikar på fredagsreceptet ska jag kila över till grannen och se om de behöver ha något tvättat. Man vill ju inte riskera att stå utan... 
 
Skulle någon undra så är det dessa maskiner från Samsung som numera är i våra ägor. Det fattas egentligen bara att de viker ihop tvätten och lägger in den i garderoben också. För det är faktiskt fortfrande en värdelös hushållssyssla. 
 
Fredagsmiddag alltså... Vad tror ni om en svamptoast med en grönsak eller två vid sidan? Mhm, låter inte dumt alls i mina öron men sen är jag löjligt förtjust i svampstuvning också. 
 
 
Svamptoast
 
ca 500g valfri svamp, rensad och skivad
2msk mjöl
2-3dl mjölk/grädde
1/2 svampbuljongtärning
salt&peppar
 
Fräs den skivade svampen i rikligt med smör. Pudra över mjöl och låt fräsa med under någon minut för att få bort den råa mjölsmaken. Tillsätt mjölk/grädde och låt puttra till en tjock stuvning tillsammans med svampbuljong. Smaka av med salt och peppar. 
 
4-5 toastbröd
riven ost
 
Toppa toastbröden med stuvningen och avsluta med riven ost.  
 
Gratinera toasten mitt i ugnen på 225grader i ca 5 minuter eller tills osten smält. 
 
Vegetariskt - fredagsmys - svamp - svamptoast - toast
Marie

Vi skulle behöva tvättställning i varje rum i lgh, samt typ två tvättmaskiner, för vi får så enormt med tvätt

Svar: Haha, ja jag förstår inte hur det kan bli sååå mycket tvätt!
Emmelie