1 år på dagen & Påskfika

Vet ni vad det är för speciellt med dagens datum? Jaja, jag vet att det är skärtorsdag men det var något annat jag tänkte på...
 
Idag den 13 april är det på datumet 1 år sedan vi fick beskedet som kom att förändra våra liv för alltid. "Jaha, här är det två". Då kallades de krypen, nu Sally & Konrad. Vilken resa det blev, en chock jag aldrig riktigt hämtade mig ifrån. Mina ögonstenar och huvudvärk. Älskade tvillingar!   
 
Foto: Sebastian Karlsson
 
"Påtthätor" och "Käääinnna" har nu påbörjat sin resa mot blåkulla. Jag har ställt fram påskens obligatoriska godisskål. Vi är redo för att börja vårt påskfirande! Hur vida det blir något godis kvar till förbiflygande kärringar återstår att se. Sömnbrist + Socker = Sant! (+ att godisråttan aka herren i huset snart är hemma)
 
När vi har ätit upp våra påskägg är det dags att toppa hela härligheten med en smarrig fika innan det är dags för mer godis och kanske en sillbit. Omedvetandes gick jag detta år i mormors fotspår och gjorde påskbakelser. Något hon enligt säkra källor alltid gjorde till påsk. Jag förstår henne, de ju så rackarns söta med sitt äggliknande utseende.    
 
 
Påskbakelse

3st ägg
2dl socker
2msk kokande vatten
2dl vetemjöl
1,5msk potatismjöl
1,5tsk bakpulver
0,5tsk vaniljsocker
 
2dl hallonsylt
 
vispad grädde
konserverade persikor
 
Vispa ägg och socker vitt och luftigt. Häll i det kokande vattnet. Blanda de torra ingredienserna och sikta ner i äggvispet. Rör varsamt ihop smeten och bred ut på en bakplåtspappersklädd långpanna, 30X40cm.
 
Grädda mitt i ugnen på 250grader i 5-7minuter.
 
Vänd upp på ett sockrat smörpapper. Dra försiktigt bort bakplåtspappret. Bred på äppelmoset och rulla ihop till en tight rulle med hjälp utav smörpappret. Låt vila i folie med skarven ner i ca 1 timme.
 
Skär rulltårtan i skivor. Toppa med vispad grädde och en konserverad periska. 
 
Bakelse - Påsk - persika - påskbakelse - tvillingar
Mirre - Sweetwords

Ohh grattis på 1 årsdagen, och så gott

birgitmaria

Superenkla och goda bakelser! Glad Påsk!

Harriet Larsson

Underbara Sally Konrad Signe Tack för de kom och hälsade på med Pappa hoppas Du är bättre saknade dig men Du får en krya på dig hälsning kramar Harriet