Bokbebisar & Torrsprickor

 
Ni vet att jag gillar kokböcker, mycket, kanske lite för mycket. Ja, i alla fall så mycket att det kommer bli ett bekymmer för mig (eee...herren i huset) att flytta alla dessa bokbebisar till vårt nya stora hus. Nåväl, tur att huset är stort så vi också får plats...eventuellt...
 
En utav mina bokbebisar är FREDRIKS FIKA av Fredrik Nylén. Ni vet han som var med i hela Sverige bakar och var så sprudlande glad... Ja just han! En bok fylld med allt man förväntar sig utav en bakbok. Bullar såväl som mjuka kakor och knapriga småkakor. En bok som bjuder på bakglädje så det sprutar ut ur sidorna och träffar rakt i i bakhjärtat.    
 
 
Jag testbakade dessa kardemummakakor. Låt er inte luras av deras torra yttre! Det gömmer sig nämligen en liten knaprig kaka med kryddig smak av kardemumma där inne bland alla torrsprickor. Liten och naggande god!  
 
 
Kardemummakakor

ca 30st

4dl vetemjöl
1,5dl socker
2tsk nymalen kardemumma
2tsk bakpulver
100g smör
1dl vispgrädde
 
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. 
 
Skär smöret i tärningar och nyp ihop det med de torra ingredienserna till en smulig massa. 
 
Tillsätt grädden och blanda ihop till en deg. 
 
Forma degen till 30 stycken matskedsstora kulor och lägg på bakplåtspappersklädda plåtar.
 
Grädda kakorna mitt i ugnen på 175grader i 15-20 minuter. Tills kakorna fått fin färg.
 
kardemumma - kardemummakaka - kokböcker - småkakor
Harriet Larsson

Ser jätte goda ut bakar nästa gång

Felicia Holmgren

Låter gott!

Svar: :-D
Emmelie