Topp 5 vardagsmat 2016

Sist ut i topp 5 under 2016 blir våra mest lagade och älskade vardagsrätter som utan tvekan kommer med oss in till 2017 års alla matlistor. Snabbt och lätt är som vanligt min filosofi i vardagsmaten och med två små bebisar här hemma är det nu mer än någonsin mitt matmantra.   
 
 
Korv stroganoff - Den mest lagade rätten hemma hos oss 2016 är utan tvekan korv stroganoff. Jag älskar det, herren i huset älskar det men mest av alla är det minis stora favorit. Vi äter så mycket att jag fått dubbla receptet för att få en smula över till matlådor. Något säger mig att det även kommer bli 2017 års mest lagade rätt... 
 
Kinakyckling - 2016 års allra första recept här på mildarabarber var denna kinakyckling. Vi åt den flera gånger under våren. Sen kom graviditeten och mitt hat mot kyckling som följer med detta. Nu, ett år senare och ogravid åker den åter igen upp på matlistan. 
 
Biff stroganoff i crock-pot - Under senhösten kom Gunnar, the crock-pot in i vår familj och han satte genast sina spår i familjens matvanor. So far är detta vår favorit, inte helt oväntat eftersom stroganoff är lite av en besatthet här hemma. 
 
Ugnsbakad falukorv - Mini älskar korv, alla former och sorter. Så mö korv blir det! Skulle vi någon gång känna oss trötta på korv stroganoff (läs, grädden är slut) så är det ugnsbakad falukorv som står som nummer två. Grymt gott och vardagssnabbt med en hög fluffigt potatismos. 
 
Storbiff - Det finns nog inte många barnfamiljer i vårt avlånga land som skulle tacka nej till köttbullar. Vi i stora familjen är inget undantag men ibland är det på tok för tråkigt att stå och rulla köttbullar. S å T r å k i g t! Då blir det storbiff! En genialisk maträtt!  
 
topp 5 - vardagsmat
Marie

Oh kikakyckling lät gott

Svar: jättegott och snabbt! :-D
Emmelie